ASCOLTA

Klip fra indholdet i ASCOLTA  årgang 37, nr. 1, august 2018:

Antikrist i Mainz

Antikrist har fået sin første tyske iscenesættelse på Staatstheater Mainz, hvor Rued Langgaards dommedagsopera tages på ordet i en frigjort og farvesprud- lende nytolkning. “Anselm Dalferth og Hermann Bäumers opførelse  på Staatstheater Mainz er en milepæl i receptionen af den forkætrede danske opera, der til trods for at være komponeret i 1920’erne først fik sin sceniske uropførelse i 1999 i Innsbruck”, skriver vores anmelder Esben Tange.

Se også koncert- og rejsetilbud her

Wotan på hjemmebane i Odins by

I maj var den ultimative opera-udfordring, Richard Wagners Der Ring des Nibelungen, for alvor nået til Odense, der tidligere har opført Ringen koncertant. I en gennemdetaljeret anmeldelse skriver Poul Einer Hansen bl.a.:
“Nogle af de mest nydelsesrige detaljer i denne Ring stammede fra Vedernikov og orkestret. Der er et eller andet sundt og djærvt over hans direktion. Står der f, spiller han f (kraftigt), og når hans valkyrier buldrer derudad, må frisørmestre og dværghøns og kaniner hellere se sig om efter et sted, hvor de kan bringe sig i dækning. Denne Rings Valkyrieridt er lige nu min yndlings-udgave af stykket. Hvad betyder det, om der er en enkelt skævert (det kan jeg ikke engang huske, om der var), bare der er tyngde og flugt over deres galop!”

Passageren – et Holocaust memorandum

“I sin første sæson med direkte programansvar lægger Philipp Kochheim ud med et spændende mix, som antyder en retning for de kommende sæsoners program: En moderne opera, en opera-klassiker, en dansk opera og en musical. Mieczysław Weinbergs Passageren, der har premiere den 22. august i Musikhuset Aarhus, er inspireret af de traumer, komponisten bar med sig, efter at hans familie var blevet udryddet under nazismens rædselsherredømme. Weinberg ville så at sige skrive sig ud af traumerne gennem et værk, der på den ene side fastholdt erindringen om krigens gru og på den anden side kunne styrke troen på, at friheden, retfærdigheden og menneskeligheden vil sejre til sidst”, skriver Peter Vang om den spændende Danmarks-premiere.

Den unge greve Almaviva

”Allerede det første år rejser man rundt og giver koncerter ude i musikfor- eninger. Det er en enorm oplevelse, fordi man tydeligt mærker, at der findes et loyalt publikum udenfor storbyen”, fortæller den unge basbaryton Joakim Larsson i en ny portrætserie om sin tid på Operaakademiet i København.
Han er en af de 6 dygtige operasangere, som blev færdig med sin uddannelse på Operaakademiet i sommeren 2018. Joakim stammer fra Växjö i Sverige, og er dermed et eksempel på en sanger fra de øvrige nordiske lande, som også optages på akademiet i København. Kirsten Neel Harry tegner portrættet.

Sanselige lieder

Eva Sommestad Holten fortæller om Alma Mahler og hendes sange: “Få personer både fænger og sætter sindene i kog som kvinden og komponisten Alma Mahler, i 10 år gift med Gustav Mahler. Den 13. september har Copenhagen Chamber Performance premiere på teaterkoncerten om hendes liv og kunst. Det giver en sjælden mulighed for, at opleve hendes følelsesladede, for ikke at sige erotiske sange – altid lige fra hjertet! Men også en række af Gustav Mahlers mest elskede lieder indgår i dramaet, hvor deres ægteskab og kærlighed selvfølgelig er en central brik”.