Valkyrien på Det Kongelige Teater

Trine Bastrup Møller sang Brünnhilde ind i alles hjerter – også Wotans. Foto: Camilla Winther / DKT.

Idérig regie og sublimt sangerpotentiale

******

Af Henrik Marcussen

Valkyrien er den af de fire samlede operaer i storværket ”Ringen”, der i sammenhængen står sig bedst alene. Operaen er i tre akter, der hver afspejler en del af det drama, der beretter om genoprettelsen af det brud på verdensordenen, som ranet af rhinguldet har forårsaget. I første akt forenes Wotans børn, Sieglinde og Siegmund, i Wotans håb om, at udkommet – Siegfried – en dag vil kunne dræbe Fafner, der bevogter guldet.
De elskendes møde overvåges af den skumle bandeleder Hunding, der vil udslette parret som Wotan i anden akt søger beskyttelse af hos datteren Brünnhilde. Her bliver vi dog vidner til et ægteskabeligt opgør om Wotans utroskab overfor hustruen Fricka, der i sagnkredsen står som ægteskabets vogter. Siegmund fældes, mens Sieglinde overlever, beskyttet af valkyrien Brünnhilde, hvorved Wotan bryder løftet overfor Fricka om tilintetgørelsen af hans seneste bevis for utroskab. Tredje akt er Wotans opgør med datteren, der bebrejdes for ulydigt at have sikret Sieglindes barnefødsel og hvor hun undskylder sig med at have handlet i Wotans interesse. Hun undgår ikke Wotans straf som indhegnet sovende i en magisk fortryllet ild, indtil en uskyldsren helt kommer og befrier hende.
Disse tre hovedbudskaber følger hver af de tre akter: det elskede pars kærlighedsakt, Frickas opgør med ægtefællen og Wotans afstraffelse af Brünnhildes ulydighed. Dertil hviler det overordnede motto for hele denne opera om sikring af slægtens/klanens fortsatte eksistens og den magtudfoldelse – og det mulige rænkespil der uvægerligt må følge med. Hertil skal tillægges sammenhængskraften, hvor operaoplevelsen udover dramaets iderige opbygning suppleres med musikalske højdepunkter, der nærmest står i kø såsom ”Winterstürme”, ”Du bist der Lenz”, ”Siegmund heiss ich”,”Todeserkündigung”, ”Valkyrieridtet” og Wotans smukke farvel til datteren.

I tråd med Wagners idé
Nyudgaven af Valkyrien udspilles i Operaens store højloftede scenerum og med en trappe, der når helt til tops. Siderne rummer kontorer og arbejdsrum for Wotans teknologiske virksomhed som sideløbende udspilles. Hundings hytte ligger bag trapperummet. Dette fungerer i 2. akt som ramme for handlingsforløbet, som finder sted rundt om på trapperne. Det samme sker i 3. akt med valkyriernes aflevering fra trappen af døde krigshelte, senere som skjulested af Sieglinde i en bivuak-udbygning og endelig som stedet for opgøret med Wotan og spærreilden omkring det, der nu bliver sovepladsen for Brünnhilde.
Hos Wagner leder man ikke forgæves efter farlige typer med martialske hensigter som de i ren form findes hos Hunding eller i Wotans autoritære verdensbillede som det så glimrende mestres henholdsvis af Morten Staugaards sonore stemmekraft og med Tomasz Koniecznys forbilledlige indføling og udbygning af Wotans psykologi. Og leder man nu alligevel her i Wagners univers efter indsmigrende kvindelig varme findes den i Ann Petersens følsomme, smukke og modne portræt af hårdtprøvede Sieglinde. Hun sekunderes fornemt af Bryan Registers ædelt klingende barytonalt farvede heltetenor. Varme og et stærkt følelsesmæssigt engagement i Frickas parti lyste formidabelt op hos Hanne Fischer i opgøret med Wotan. Trine Bastrup Møller taber et magtfuldt og velrettet forsvar overfor overguden. Hun er den stålsatte Brünnhilde, cheerleader af korpset af valkyrier, der samlet formår at fylde scenerummet med vildskab, harmoniske skrig og løfter om værn om slægtens kommende redningsmand.
Det er Wotans overordnede mål at opbygge den nye verdensorden, som tydeligt kommer så klart til stede. John Fulljames underbygger Wagners budskab om Wotan som planlæggeren, kontrolleret af sine projekter, og dermed ham som sætter dagsordenen med for eksempel valkyrierne som medspillere i magtspillet med opfostringen af drengebarnet Siegfried og ganske tydeliggjort med præsentationen af modellen af Valhalla i samspillet med Fricka og Brünnhilde.

Højt kunstnerisk niveau
Ved DKT’s annoncering af denne premiere er lovet følelsesladet fuldblodsromantik, storslået messingklang, øjeblikke af ekstraordinær skønhed og fængslende musikdramatik. Sandelig en dristig løfterig udmelding til den fire timer lange forestilling, der rimeligt og generøst indkasseres med et scenarie, der her illuderer en opdateret nutidig verden med truende naturkatastrofer og et samfund uden fastlagt orden, hvor arbitrær magt har frie tøjler – en verden, som den kan se ud efter forløbne eller truende katastrofer og med demokratiets sammenbrud? Vi finder heri dette billede på sådan et fremdateret univers, folk med påklædning der illuderer noget mellem en fremtidsvision eller hentet fra en genbrugsbutik og med et handlingsforløb udspillet i et teknologisk miljø, der kunne være et arkitektfirma, men uanset disse nye regitillæg begrundet i andre tænkte samfundsnormer er det et handlingsforløb, der loyalt forholder sig til Wagners tekst.
Det samlede vokale indtryk, som vi tager med os efter aftenens opførelse, viser betydelig kunstnerisk styrke og disciplin. Særlig tak til berigende samarbejde med de to udenlandske solister Bryan Register og Thomasz Konieczny. Dertil en ikke uventet stor hyldest for prægtigt spil fra kapellet og for fine fraseringer og fremadrettet puls til aftenens dirigent, Thomas Søndergård. Jo, det blev til følelsesladet fuldblodsromantik, storslået messingklang, øjeblikke af ekstraordinær skønhed og fængslende musikdramatik.

Valkyrien
Den Kongelige Opera
Set ved premieren den 6. marts 2022

Komponist og libretto: Richard Wagner

Dirigent: Thomas Søndergård
Instruktion: John Fulljames
Scenograf og kostumedesign: Tom Scutt
Lysdesign: DM Wood

Siegmund: Bryan Register
Hunding: Morten Staugaard
Wotan: Tomasz Konieczny
Sieglinde: Ann Petersen
Brünnhilde: Trine Bastrup Møller
Fricka: Hanne Fischer
Helmwige: Valda Wilson
Ortlinde: Cecilia Hjortsberg
Siegrune: Frida Lund-Larsen
Rossweisse: Andrea Pellegrini
Grimgerde: Matilda Paulsson
Schwertleite: Anna Danik
Gerhilde: Annika Isgar
Waltraute: Trine Vestergaard

Det Kongelige Kapel