Titus på Det Kongelige Teater

Emily Pogorelc, Angela Brower, Edgardas Montvidas, Magnus Berg og Det Kongelige Operakor. Foto: Miklos Szabo / DKT

Et kammerspil for tre

******

Anmeldt af Pia Fossheim

Mozart skrev La clemenza di Tito på bestilling i anledning af den østrigske Kejser Leopold II’s kroning til konge af Bøhmen. Året var 1791, to år efter den franske revolution, og kroningen var en ratificering af en aftale, der begrænsede den bøhmiske adels magt. Emnet for operaen, en herskers mildhed mod sine undersåtter, var et velvalgt PR-stunt, og operaen blev da også spillet på selve kroningsdagen. Den fik dog en lunken modtagelse.

I et interview siger den hollandske instruktør Jetske Mijnssen at hendes tolkning af operaen skal være universel, løsrevet fra faktiske begivenheder. Hun ønsker ikke en realistisk opera, men vil skabe en atmosfære omkring de temaer som operaen rummer, og den opgave er lykkedes hende til fulde.

Scenografien er et klassisk, tidløst rum, kostumerne nutidige. Mijnssen har strøget recitativerne mellem arierne. De var i øvrigt ikke skrevet af Mozart selv, men af hans elev Süssmayer, grundet tidsnød. En kilde siger at Mozart skrev operaen på bare 18 dage, en anden siger seks uger. På samme tid færdiggjorde han Tryllefløjten, og hans helbred var skrantende. Han døde bare tre måneder senere.

Fire temaer

Mijnssens fortolkning har fire temaer, der står som overskrifter på scenevæggen. Det er glæde, magt, forræderi og mildhed.

Under ouverturen ser vi en gruppe unge mennesker nyde livet og hinanden, stemningen er glad og belysningen gylden. Da den ene af dem, Titus, får at vide, at han er udvalgt til kejser, ændrer alt sig. Vitellia, som er den tidligere kejsers datter, føler sig forbigået og ønsker hævn over Titus. Men magten har også sin pris, for Titus må bryde med sin elskede, som er jødinde og vælge en romerinde til hustru. Bureaukratiet, der følger med magten, giver ham en følelse af afmagt, og han nages af tvivl – om han er den rette mand til embedet.

Forræderiet begås af Sextus, som er Vitellias elsker. For at få hende, forlanger hun, at han sætter ild på Capitol og myrder Titus, hans bedste ven.

Operaen er et kammerspil mellem de tre personer, og Mozarts geni for i sin musik at skabe psykologiske portrætter er på sin fulde højde. Vitellia, som først er optændt af magtbegær, indser

sin fejl og angrer dybt. Sextus er dybt fortvivlet og splittet mellem sin kærlighed og sin loyalitet. Titus ønsker at regere med mildhed, men magten åbner også rum for at udøve den på grusomme måder, hvilket han på samme tid tiltrækkes af og skræmmes ved.

De tre øvrige personer står med deres loyalitet som en vigtig modpol til trekantsdramaet. Koret er ikke et traditionelt hyldningskor, men agerende i og tilskuere til dramaet.

Musikken

Tempoet er højt, og udeladelsen af recitativerne giver forestillingen et harmonisk flow, så vi ikke på noget tidspunkt taber tråden i handlingen eller mister følelsen af den fortættede atmosfære. Dirigenten Hossein Pishkar og Det Kongelige Kapel løser opgaven på fremragende måde.

De tre sangere i hovedpartierne er på tur i fokus. De mestrer deres partier både hvad angår sang og skuespil. Elisabeth Jansson er overbevisende som den fortvivlede elsker og ven. Den tyske sopran Mojca Erdmann giver den store arie i anden akt, hvor hun angrer, på fornemmeste vis. Litauiske Edgardas Montvidas skaber et nuanceret portræt af humanisten Titus, der klart forstår, at han ikke er i stand til at udfylde den position han har fået.

Emily Pogorelc som Servillia, Angela Brower som Annius og Magnus Berg som Publius klarer deres partier med bravur.

Jetske Mijnssen har med sin tolkning af Titus skabt et medrivende og formfuldendt drama med en overraskende slutning, der stiller os som moderne tilskuere et vigtigt spørgsmål: kan magt og mildhed forenes?

Det er en bedrift, som får seks stjerner.

Titus

Det Kongelige Teater, Operaen

Set ved premieren 10. september 2023

Musik: Wolfgang Amadeus Mozart

Libretto: Caterino Mazzolá efter Pietro Metastasio

Musikalsk ledelse: Hossien Pishkar

Instruktion: Jetske Mijnssen

Scenografi og kostumer: Ben Baur

Lysdesign: Bernd Purkrabek

Titus: Edgardas Montvidas

Vitellia: Mojca Erdmann

Sextus: Elisabeth Jansson

Servillia: Emily Pogorelc

Annius: Angela Brower

Publius: Magnus Berg

Det Kongelige Operakor

Det Kongelige Kapel

Titus er et samarbejde med Staatsoper Hamburg og Opéra de Monte Carlo.