Sound of Music på Malmö Opera

Frida Modén Treichl, Maria, og Michael Jansson, von Trapp. Foto: Emmalisa Pauli / Malmö Opera

Ren, uforfalsket og klassisk

Anmeldt af Sanne Caft

******

Forestillingen er en klassisk, stram, tekstnær og visuel smuk fortolkning. Et sangerhold, der var stensikkert fra yngstebarnet i den syv mand store børneflok til abbedissen i det kloster, hvor hovedpersonen Maria er og søger tilflugt til, når tingene er svære. Hovedpartierne som Kaptajn von Trapp og Maria blev sunget af Michael Jansson og Frida Modén Treichl. De emmede af kemi, vokalt overskud og scenisk nærvær.
Musicalen blev sunget på svensk i en mundret og sangbar oversættelse i både dialog og sangtekster, men parallelt tekstet på engelsk, så alle havde det bedste afsæt for at følge med i den nok velkendte og relativt enkle handling. Det handler jo om novicen Maria, der sendes fra klosteret til Kaptajn von Trapps statelige hjem for at være barnepige for hans syv børn. Hun tør de stive børn op med sang og kærlighed, og snart er også ismennesket von Trapp forelsket til op over begge ører.
Men Den anden Verdenskrig lurer. Baronesse von Schraeder ønsker kaptajnen for sig selv, og Maria er i vild forvirring over sine følelser. Og så kommer Anschluss og den nazistiske magtovertagelse.

Skarpe linjer
Scenografien af Steffen Aarfing var grafisk snittet i skarpe linjer med store hvide sætstykker, der sømløst gled frem, tilbage og sidelæns – og skiftevis illuderede kloster, von Trapps hjem og bjergtop. Det var enkelt at forstå og elegant konceptualiseret. Lysdesignet af Mathias Hersland understregede upåagtet og effektivt handlingen for eksempel i det bløde spotlys, der kom på kaptajnen og Maria i den ikoniske dansescene, hvor de danser en østrigsk folkedans på terrassen udenfor festsalen. Hvor gnisterne skal flyve, hjerterne danse i takt og publikum blive grebet. Hvilket at dømme efter bifaldet i den grad lykkedes.
Kostumerne af Helle Damgård var farvestrålende enkle. Nonnerne i gult eller hvidt, abbedissen i sort, baronessen i rødt. Børnene startede i ensfarvede uniformer, så springet til det frie gardinstof-tøj, som Maria syr til dem, var så meget desto mere markant.
Danserne var skiftevis gæster til von Trapps fest, nazistiske soldater eller geder i scenen, hvor Maria synger sangen om hyrden i bjergene. Elegant og musikalsk løst.
Både sangere og dansere var iscenesat i en musikalsk svingende og rytmisk inciterende koreografi både med og uden sang, og de mange numre blev afleveret med præcision og overskud.
Overskud prægede i det hele taget forestillingen. Det er ikke en forestilling, der sætter spørgsmålstegn ved kaptajnen og Marias indbyrdes forhold på woke-måden. Eller fører linjer fra familien von Trapps flugt over bjergene til nutidige begivenheder. Det er en ren, uforfalsket og klassisk Rodgers og Hammerstein musical. Er man til det, er Sound Of Music i Malmö bestemt en rejse værd.

Sound of Music

Malmö Opera
Set den 3. september 2019
Musik: Richard Rodgers

Tekst: Oscar Hammerstein II
Manuskript: Howard Lindsay/Russel Crouse
Regi: Heinrich Christensen
Kostumer: Helle Damgård
Scenografi: Steffen Aarfing
Dirigent: Josef Rhedin

Maria: Frida Modén Treichl
Georg von Trapp: Michael Jansson

Se hele cast på www.malmoopera.se