DrømmeDøden i Musikhuset Esbjerg

Elsebeth Dreisig i DrømmeDøden. Foto: Jacob Stage.

De magtfulde kvinders kamp

******

Anmeldt af Bodil Wöhnert

DrømmeDøden er en kammeropera om magtfulde kvinders kamp om Norden skabt i et samarbejde mellem Den Ny Opera og NordicOpera. Forestillingen havde urpremiere i Esbjerg den 8. maj 2022.

Faktisk sidder vi på Musikhusets store scene, men der skal ikke megen fantasi til at forestille sig, at vi er i en borggård, hvor mindesangerne lige om lidt vil træde frem med deres musikere for at berette om årtiers magtkampe i Norden. Stærke kvinder har der altid været på disse kanter. Det ved vi også fra sagaerne. I denne beretning starter det med Margrete den 1., som forener alle sine konkurrenter i Kalmarunionen i 1397 – om end hun dør midt i bestræbelserne. Siden spiller magtfulde svenske kvinder vigtige roller i adelens magtkampe, før det hele braser sammen med Christian den 2.’s stockholmske blodbad i 1520.

Merete Pryds Helle har begået en læseværdig og poetisk libretto med kodeordene strategi, magt og handel. Komponisten Josefine Opsahl (som modtog Sonnings talentpris 2021) har skabt en inciterende og rytmisk musik for kammerensemble og slagtøj.

Det er moderne, men også helt i Middelalderens tradition. Som tilskuer tramper man ubevidst takten, mens sangerne danser, deklamerer og agerer som det sig hør og bør ved et borgspil.

De fem sangere synger og agerer mange roller med indlevelse. Det er smukt at se på og lytte tilumuligt at fremhæve den ene frem for den anden. De gør det alle fremragende. Det meste foregår på svensk, men magtkampene foregik jo også især i Sverige, og har man ikke som nogle blandt premierepublikummet fået tilsendt librettoen, så kan man genopleve ved at læse bagefter.

Det er en intens og fascinerende oplevelse! Man sidder tryllebundet i små to timer – og går derfra med efterklangen af ”Drømte mig en drøm i nat” de næste par dage.

I 500-året

Den Ny Opera har gode traditioner for at samarbejde. Det nyder vi godt af i Esbjerg, og flere forestillinger kommer da også på turné. Blandt samarbejdspartnerne er NordicOpera, og ideen til DrømmeDøden fik kompagniets leder Merete Sveistrup i anledning af 500-året for Det Stockholmske Blodbad.

Lars Ole Mathiasen, operachef for Den Ny Opera fortæller:

En opera om de tre nordiske rigers union passede jo glimrende med NordicOpera’s praksis for grænseoverskridende opera-samarbejder, og samtidig havde Merete Sveistrup, forfatteren Merete Pryds Helle og komponisten Josefine Opsahl lyst til at drage nogle af de stærke, men selv i dag stadig lidt oversete, kvinder i senmiddelalderens Norden frem i lyset.

Margrete den 1. var jo oplagt og blev tilfældigvis samtidig aktualiseret med Anne Lise Marstrand-Jørgensens bog og Charlotte Sielings film. Men graver man bare lidt, dukker flere indflydelsesrige kvinder op – i operaen blandt andre Christine af Sachsen (Kong Hans’ dronning) og Dyvekes mor Sigbrit, som blev en vigtig rådgiver for Christian den 2., svenske Christina Gyllenstjärna og Christian den 2.s dronning Elisabeth.

Da Merete Sveistrup kom til os og spurgte, om DNO ville være med til at realisere projektet, synes vi straks om ideen og ikke mindst tiltalte valget af komponist os. Vi kendte tilfældigvis Josefine Opsahl. Hun var nemlig cellisten i det lille ensemble, som spillede til Peter Bruuns juleopera Nisserne fra Doggerland, som DNO bestilte og uropførte i 2018. Og vi kunne allerede dengang fornemme dét, som senere skulle vise sig: At her var en musiker-komponist med rigtig mange nye originale ideer og en helt egen stil både i komposition og udførelse”, siger Lars Ole Mathiasen.

De fem sangeres ageren er imponerende naturlig – som om de ikke blot er anerkendte professionelle sangere, men i lige så høj grad akrobatiske dansere. Det må være svært og krævende?

I de første uger af prøveforløbet tror jeg, at sangerne synes at det var hårdt, og lidt uforståeligt, med hele den vægt, der blev lagt på koreografi. Men både de og vi har måttet overgive os. Jeg synes, at det klæder værket, og at det igen er med til at gøre blandingen af sang og tale mindre mærkeligt. Når bevægelserne til en hvis grad er ’abstrakte’, bliver det mindre mærkeligt at der bliver sunget og ikke kun talt.

Urpremieren fandt sted i Den Ny Operas hjemby, Esbjerg, hvor to forestillinger var fuldt besat og eftersnakken udenfor antydede, at det var en god oplevelse. Herefter er DrømmeDøden videre til Stockholm, Halmstad, Kalmar og København. Ret beset er det en beretning om et stykke dansk magt-historie, så mon der bliver forskel på publikums reaktioner?

”Tja – lad os se, hvad de siger. Vi forherliger jo ikke Christian Tyran, så der tilgiver de os nok. Hvordan svenskerne ser på Margrete og Unionen, ved jeg faktisk ikke… Det synes jo klart, at de aldrig helhjertet var med i dét projekt”, siger Lars Ole Mathiasen.

Hvem ville ikke gerne sidde på arnestedet, Kalmar Slott, i juni?

Forinden er der dog god anledning til at gå i Skuespilhuset, som også forekommer som en ideel scene for denne kammeropera. Der spilles fra den 29. maj til den 5. juni.

DrømmeDøden