Falstaff på Den Ny Opera

Lystige koner og gnistrende musikalitet

Anmeldt af Bodil Wöhnert

******

Hørt efter premieren og de stående ovationer ved fremkaldelserne: ”Ham i joggingbukser var det dirigenten? Han gjorde elles ikke meget væsen af sig”.
Man kniber sig i armen: Er jeg virkelig i Esbjerg?
Ja, den er god nok; endnu engang byder Den Ny Opera på kvalitet og nytænkning, som kan matche de internationale operahuse. Der er lystige koner og gnistrende musikalitet for alle pengene i ”Hosebåndet” og ”Ford’s Damemagasin”!
Vi er i Musikhuset i Esbjerg, og der er premiere på Den Ny Operas nyeste opsætning: Falstaff – Verdis sidste opera, hvor den gamle komponist gjorde som han ville, og satte musik til Shakespeares hæsblæsende og samfundsspiddende komedie ”De lystige koner i Windsor”.
Her er ingen bel canto-arier men rap og vittig dialog understreget og kommenteret af orkestret.
Scenografien er flyttet fra Shakespeares tid til Verdis. Det virker og understreger handlingens tidløshed: Bedsteborgere er og bliver bedsteborgere, alle lader sig narre, men kærligheden har måske en chance.
Der snakkes, pludres og intrigeres i bedste Shakespeare-stil i et rasende tempo, som Verdi ville godte sig over. Falstaff smides i ”Tehmsen & Søn’s Finere Flodvaskeri” – dvs. på hovedet ud over scenekanten, men dukker heldigvis op og kan ryste vandet ud af skoene i 2. akt.
Den Ny Operas Sir John Falstaff er ikke den brovtende bulderbasse, man sædvanligvis oplever, men et lille snu menneske med store drømme.

Skøn ensemblesang
Musikalsk er operaen først og fremmest skøn ensemblesang; og sangerpræstationerne i denne opførelse er alle gode, for slet ikke at tale om personinstruktionen. Alle fungerer i dette ensemble, som består af garvede og minde garvede – og det er jo før set, at en debut hos Den Ny Opera kan føre til lovende karrierer, hvilket sikkert også bliver tilfældet ved denne forestilling.
Og så er der orkesteret!
Den Ny Opera er gået i samarbejde med Esbjerg International Chamber Music Festival – nok den bedst bevarede kulturhemmelighed, som hver sommer giver os lejlighed til at opleve kammermusik af højeste karat.
I alt 35 musikere dernede i orkestergraven (Esbjerg Ensemble plus solister, undervisere og kammermusikere fra Asien og Europa) leverer et sjældent hørt baggrundsspil med præcision og engagement. Det kommenterende tonemaleri, som Verdi mestrede lige så godt som Wagner, gnistrer, og samspillet og timingen med aktørerne på scenen er perfekt.
Så ”ham i joggingbukserne” samt instruktør og scenograf gør i høj grad væsen ud af alt, de er kommet i nærheden af; og det var fuldt fortjent at orkesteret blev hentet op af graven til applaus.
Kort sagt endnu en kunstnerisk ensemblesejr til Den Ny Opera og alle de gode kræfter de samarbejder med.
Vi har meget at glæde os over i ”Nordens Bayreuth”, hvor operafestivalen fortsatte den næste uge med morgensang, liederaftener, spas og løjer. Og så er der jo ikke så længe til, at næste led skal smedes i Ringen.

Falstaff
Den Ny Opera
Set ved premieren den 13. august 2021

Musik: Giuseppe Verdi
Libretto: Arrigo Boito

Medvirkende
Falstaff: Jesper Buhl
Ford: Jens Søndergaard
Alice Ford:  Phillippa Cold
Nannetta:  Sofie Lund-Tonnesen
Meg Page:  Stina Schmidt
Mrs. Quickly:  Elenor Wiman
Fenton: Jonathan Koppel
Dr. Cajus:  David Danholt
Bardolfo: Bo Kristian Jensen
Pistola: Jakob Bloch Jespersen

Holdet bag
Iscenesætter: Jakob Næslund
Scenograf: Signe Krogh
Kostumedesigner:  Camilla Bjørnvad
Lysdesigner: Thomas Bek Jensen
Dirigent: Lars Ole Mathiasen