Roméo et Juliette på Malmö Opera

Lidenskaben mangler

Roméo et Juliette på Malmö Opera

******

Det er ikke ofte, vi har mulighed for at høre Gounods eneste Shakespeare-opera, så det er godt at Malmö Opera nu præsenterer Roméo et Juliette. Gounod har nemlig forsynet den udødelige, tragiske kærlighedshistorie med rigtig megen fin musik, og Barbier og Carré har inddampet Shakespeares skuespil til en effektiv libretto. De har bl.a. indlagt bukserollen Stefano (sunget af Emma Sventelius), som udløser den tragiske duel i tredje akt, og i sidste akt giver det det unge elskende par mulighed for en lang, smuk og bevægende afskedsduet.

Der er meget at glæde sig over i opsætningen, hvor dramaet er flyttet fra middelalderens Verona til 1880’ernes New York. Det fungerer aldeles udmærket at lade det være to italienske indvandrerfamilier, der bekriges, og det giver mulighed for en særdeles farverig og munter scenografi og gestik i første og anden akt, mens de tre sidste akter udspiller sig i et noget trøstesløst gademiljø i storbyen – med skyline, stjernehimmel og fuldmåne over. Instruktøren Amy Lane, der er leder af Copenhagen Opera Festival, tegner Capulet-familien som en decideret gangsterfamilie, for hvem penge og forbindelser er alt. Den rivaliserende Montague-familie, som Romeo hører til, er tegnet noget svagere.

Ondskaben kulminerer i scenen efter at Romeo har dræbt Tybalt. ”Fyrsten”, som fordømmer familiernes fjendskab og sender Romeo i eksil, bliver selv myrdet! Kontrasten mellem den rå magt, den moralske dekadence og den blide kærlighed står altså meget skarpt, visuelt i Emma Ryotts scenografi og kostumer, koreografisk ved Michael Barry i tilføjelsen af seks dansere, hvis stærkt stiliserede bevægelser – bevidst fremmedgørende – forstærker såvel det groteske forlystelsesmiljø ”Theatre Bizarre” i første akt og det på sin vis lige så groteske arrangerede bryllup og Julies fingerede død i fjerde akt.

Det musikalske niveau er højt. Alle de store roller er besat med glimrende sangere, hentet i mange lande, f.eks. Alexander Roslavets (Broder Laurent) Mark Stone (Capulet, Julies far), Thomas Volle (Tybalt), Orhan Yildiz (Mercutio) og Francine Vis (’ammen’ Gertrude). I orkestergraven forløser Malmö Operaorkester Gounods fine partitur virkeligt godt – det hele under ledelse af Patrik Ringborg, der netop har fået en stor svensk pris for sine musikalske fortjenester og er blevet tilknyttet Malmö Opera som 1. gæstedirigent.

Lidenskaben mangler

For at lykkes kræver operaen to fremragende sangerskuespillere i titelrollerne, og her er der et problem i Malmö. Der mangler simpelthen lidenskab og vildskab i relationen mellem de unge elskende. Det er ikke nok, at sopran og tenor er velsyngende, vi skal kunne mærke deres stormende forelskelse, der så hurtigt vender sig til dyb tragedie. Den unge russiske sopran Kseniia Proshina er et fund som Julie, ungdommeligt smuk og kæk af fremtoning og med en smidig og smukt klingende sopran, der betager publikum lige fra hendes signaturarie ”Je veux vivre” (operaens eneste store hit) i første akt. Men Julie mangler tilsvarende modspil. Den koreanske tenor Sehoon Moon er en glimrende sanger; hans behagelig lyse klang fungerer fint i første akt, og han mestrer det krævende parti rent teknisk, men som operaen skrider frem, bliver både hans skuespilmæssige og sanglige begrænsninger tydeligere og tydeligere. Moon ser nogenlunde ens ud og lyder nogenlunde ens, når han bestormer Julie i anden akt, slår Tybalt ihjel i raseri i fjerde akt og knuges af sorg ved Julies lig i femte akt. Der mangler krop og vokale nuancer; ofte er der tale om ren ”stå-opera”.

Uden for operaen er der på premiereaftenen flammende ild i toppen af den skønne, tre meter høje bronzeskulptur Thalia af Bror Marklund, og over den stråler fuldmånen. På scenen er fuldmånen over New Yorks 1800-tals skyline også tændt store dele af tiden, men der mangler ild i forholdet mellem Romeo og Julie. De synger om den, og Gounods musik tænder fint op, men kærlighedstragedien mangler kropslig og til dels vokal gennemslagskraft i det bærende lag. Bålet flammer ikke. Det er rigtig ærgerligt i en forestilling, som ellers er meget gennemarbejdet og spændende.

Roméo et Juliette

Malmö Opera

Set ved premieren den 5. november 2022