The Doll Behind the Curtain på Takkelloftet

Fanget mellem to kulturer

Anmeldt af Pia Fossheim

******

The Doll Behind the Curtain har to historier, som er uendelige; den ene er historien om at blive voksen, og den anden handler om det svære ved at skulle leve sit liv i to forskellige kulturer.
Vi er tilbage i 1940’erne. En ung iransk mand skal efter endt uddannelse i Frankrig tilbage til sin familie i Iran og et arrangeret ægteskab med sin kusine. Han er hæmmet af sin baggrund og en kultur med rigide seksuelle normer, som har præget hans forventninger til livet.
Men de forventninger stemmer ikke overens med virkelighedens verden: den er ikke fejlfri og smuk. Den unge mand magter ikke at knytte sig til dén verdens mennesker, men forelsker sig i stedet i en mannequindukke, han ser i et forretningsvindue. Hende kan han være fri over for, hun stiller ingen spørgsmål og hun vil altid være rynkefri. Han tager hende med tilbage til Iran, hvor han negligerer sin kusinebrud, lukker sig inde med sin dukke, henfalder til druk og bliver dybt deprimeret. Han er blevet lige så fremmed i sit eget land, som han var i Frankrig. Da han omsider forstår sin situation, handler han uforvarende på en måde, som får fatale følger.

Glimt af eget liv
Librettoen bygger på en novelle af den modernistiske iranske forfatter Sadeq Hadayat (1903 – 51), hvis liv har ligheder med hovedpersonens – således opholdt han sig en del i Frankrig, hvor han i fortvivlelse over sin situation til sidst valgte at begå selvmord. Han vandt stor anerkendelse for sit forfatterskab i sin levetid. Han var en kritiker af magtforholdene i Iran og angreb både monarkiet og præstestanden, og siden 2006 har nye udgivelser af hans værker været forbudt af præstestyret.
Amir Mahyar Tarefshipour (født 1974 i Iran) har skrevet musikken. Tarefshipour har boet i Danmark og er uddannet dels ved Esbjerg Academy of Music, dels i England. Han er nu bosiddende i Iran som en af sit lands fremtrædende komponister.
Op igennem 1900-tallet var der i Iran stor interesse for vestlig musik, som ophørte ved shahens fald i 1979. Den vestlige musiktradition, som er en stor del af Tarefshipours baggrund, blandes med traditionel persisk folklore, specielt høres harpen som det gennemgående instrument i operaen. Det kommer der en musik med stor kompleksitet ud af, en musik som er nyskabende og global.
Den kompleksitet, der er i historien, og personernes dilemmaer står skarpt i Freja Friberg Lymes klare instruktion. Jonathan von Schwanenflügel som hovedpersonen Mehrdad er knugende hæmmet og destruktiv, mens Signe Sneh Durholm som hans brud både er fuld af sødme og længsler og tillige formidler tragediens desperation. De øvrige roller er besat med sangere, som portrætterer deres karakterer på fornemste vis.
Athelas Sinfonietta dirigeres præcist af Eirik Haukaas Ødegaard.
Scenografiens videodesign danner den visuelle baggrund for den sørgelige handling; det er skabt af Rika Yasui Hammen med billeder, der emmer af kulde og fremmedgjorthed.
Operaen havde premiere dagen før endnu en coronanedlukning af Det Kongelige Teater. Der var planlagt i alt fem opførelser i december måned. Lad os håbe at det lykkes at få opført dette betydelige værk og den fine tolkning af det, når landet igen lukker op.
Forestillingen får fem store stjerner.

The Doll Behind the Curtain
DKT, Takkelloftet