Team Player på Øl og Opera

Besk arbejdsmarkedssatire

Anmeldt af Pia Fossheim

******

Operainstruktør m.m. Freja Friberg Lyme introducerede i 2017 konceptet Øl og Opera i samarbejde med Folkehuset Absalon på Vesterbro i København.
Intentionen med konceptet var at give mennesker, som ikke havde kendskab til opera, en chance for at høre opera live i en afslappet atmosfære, men forestillingerne tiltrak også garvede operaelskere, som fik en anderledes og fornøjelig oplevelse.
Der har i alt været fem forestillinger. De fire første spillede for fulde huse og var store succeser. Der var to velkendte operaer, Leoncavallos Pagliacci og Mozarts Figaros Bryllup, bearbejdede som kammeroperaer, og to mindre kendte operaer, nemlig Waltons The Bear fra 1967 og Seymour Barabs La Pizza con Funghi fra 1988.
Den femte, som desværre også bliver den sidste, er Team Player af den islandske komponist og dirigent Gísli Jóhann Grétarsson, født 1983. Librettoen er af norske Oda Fiskum.
Det er en besk satire over den vestlige verdens arbejdsmarked. Prodigy, en ung og håbefuld student, sidder på caféen, hvor hun laver det ene dårligt lønnede projekt efter det andet for sin Mentor. Som 30-årig er hun blevet for kvalificeret, altså for dyr i løn. Hun bliver fyret og må tage til takke med at arbejde i caféen, hvor hun ydmyges af chefen Boss som et led i at gøre hende til en rigtig ’team player’. Det lykkes til fulde. Hun bliver servil og omstillingsparat til det selvudslettende.
Hendes tidligere Mentor bliver fyret fra sit job og må tage arbejde på caféen, hvor hun gennemgår de samme ydmygelser som Prodigy; også hun ender som en rigtig ’team player’.
Boss praler med sin succes i arbejdet som chef og det ’gode’ samarbejde, de har i caféen, men han væmmes ved det absurde i, at idéen om den gode medarbejder, den rigtige ’team player’, er blottet for menneskelig anstændighed, og for at den enkelte medarbejder kan udfolde sit potentiale.

Fortællende minimalisme
Grétarssons musik er fortællende minimalisme med impressionistiske passager. Handlingen i Fiskums libretto foregår i one-liners, korte konstateringer over hvad der er sket; dem bruger Freja Friberg Lyme i sin instruktion til at give forestillingen tempo og fin balance mellem det komiske og absurde.
Sangerne synger og spiller med stor fornemmelse for komikken.
Signe Sneh Durholm er Prodigy med stort vokalt overskud.
Som Mentor er Emma Oemann både myndig og ydmyg, mens Patrick Egersborg som Boss er troværdig i al sin utroværdighed.
Der synges på engelsk, som det desværre i de hurtige passager er svært at forstå.
Sangerne akkompagneres kompetent af Louise Schrøder på klaver.
Det er som nævnt sidste forestilling i Øl og Opera, ærgerligt at det ikke kan fortsætte. Det har været et godt koncept, som har opfyldt intentionen om at gøre opera mere tilgængelig for alle mennesker uden at slække på den kunstneriske kvalitet. Vi siger mange tak for fem flotte forestillinger og giver fire stjerner for Team Player. 

Team Player
Øl og Opera, set den 17. november 2021

Musik: Gísli Jóhann Grétarsson
Libretto: Oda Fiskum
Instruktion: Freja Friberg Lyme

Prodigy: Signe Sneh Durholm
Mentor: Emma Oemann
Boss: Patrick Egersborg

Klaver: Louise Schrøder