Suor Angelica på Copenhagen Opera Festival

Den evige fortabelse

******

Anmeldt af Pia Fossheim

Puccini sagde om den kølige modtagelse af sin opera Sour Angelica, at han blot ville få publikum til at græde. Men fik han det? Ikke undertegnede! Og det er nok heller ikke meningen med den opførelse af operaen, som havde premiere 12. august 2023 på Aveny-T.

Scenen er et nonnekloster. Disciplinen er streng, nonnerne straffes for petitesser på uretfærdig og brutal vis. Almene menneskelige følelser, som det at ønske noget eller at være glad, er ikke tilladt. Alt i klosteret sker tilsyneladende for at ære den Hellige Jomfru, men man aner et samfund, hvor kvinders plads er nøje defineret, og hvor et sidespring fra den bliver straffet strengt.

Søster Angelica har fået et barn uden for ægteskab og er af sin fornemme familie blevet tvunget i kloster, hvor hun er kyndig i urtemedicin. Hun har fortrængt sit ønske om at se sin søn, men da hun får besøg af sin moster, som beder hende afstå fra sin arv, får hun at vide, at hendes søn er død. Hun bryder sammen. Da hun i et syn ser sin søn, beslutter hun sig for at tage sit liv, så hun kan forenes med ham. Hun tager gift, men for sent indser hun, at hun har begået en stor synd og er dømt til evig fortabelse.

Instruktion

Den israelske instruktør Noa Naamats udgave af Suor Angelica er en fortælling om skyld og skam og et samfund, hvor moderkærlighed undertrykkes.

Naamat lader operaen foregå i et scenerum, der er dunkelt uden andre dekorationer end et blomsterbed, hvor Søster Angelica kan hente sine urter. Nonnerne har lillafarvede selskabskjoler med blonder og høje slidser på, og prinsessen, Angelicas moster, er klædt på som en femte kolonne officer. Skal vi så se kvinder både som ofre for begær og som medløbere i et misogynt samfund? Instruktørens intentioner med operaen er ikke altid lige tydelige.

Tid og sted kan være når som helst og hvor som helst, et greb der svækker det personlige i Søster Angelicas skæbne. Og operaens klimaks, arien ”Senza Mamma, o Bimbo, tu sei morto”, bliver ikke den hjerteskærende oplevelse, som Puccini nok havde tænkt.

Operaen er ikke tekstet, så detaljerne i handlingen kan være svære at forstå, hvis man ikke kender den i forvejen. Det hjælper dog på forståelsen, at personinstruktionen er så tydelig, at hver nonne fremstår som et rigtigt menneske.

Musikken

Forestillingens styrke er det høje musikalske niveau.

Operaen har meget usædvanligt kun kvindelige medvirkende, 14 sangere i alt.

Midtpunktet er selvfølgelig Søster Angelica, sunget af Årets Operatalent 2022 Yana Kleyn.

Hun er en spændende sanger, som fortolker sin rolle med styrke og intensitet.

Engelske Sarah Pring var tilpas autoritær som prinsessen, Angelicas moster.

Frederikke Kampmann fik fortjent bifald for rollen som Søster Genevieve. Alle de øvrige medvirkende sang flot, både individuelt og som ensemble. De er unge og man kan glæde sig til at høre hver enkelt af dem i fremtiden.

Orkesteret var Ensemble Storstrøm med pianist Ulrich Stærk. De spillede fremragende under ledelse af dirigent Anne Marie Granau.

Suor Angelica

Copenhagen Opera Festival

Set til premieren 12. august 2023 på Aveny-T

Komponist: Giacomo Puccini

Instruktør: Noa Naamat

Lysdesigner: Charlie Morgan Jones

Kostumer og rekvisitør: Naja Schønemann

Producent og forestillingsleder: Andrea Støier Andersen

Orkestrator: Martin Nygård Jørgensen

Pianist: Ulrich Stærk

Kammerorkester: Ensemble Storstrøm

Medvirkende:

Yana Kleyn, Sarah Pring, Lise Christensen, Frederikke Kampmann, Sidsel Eriksen, Laura Mayer, Anne Sofie Søby Jensen, Helle Gössler, Kirsten Voss, Katrin Kuslap, Maria Kjelsson, Freja Højland Høj, Louise McClelland Jacobsen, Mathilda Bryngelsson