Operaens Venners Pris 2018

Magnus Vigilius – den unge heltetenor

Af Kim Reich

Han har sunget Phantom of the Opera og medvirket i My Fair Lady, og her ved udgangen af 2018 har han sunget rollen som Boris Grigorjevič i Janáček’s smukke opera Kat’a Kabanovápå Teatro di San Carlo i Napoli. I januar står der Théâtre de Caen i kalenderen, hvor han synger Števa i Janáček’s opera Jenůfa.
Og lørdag den 5. januar 2019 modtog Magnus Vigilius Operaens Venners Pris. Den fik han for to pragtpræstationer i det wagnerske repertoire – først og fremmest som Siegmund i Den Ny Opera i Esbjergs opsætning i 2017 af Die Walküre og dernæst for sin herlige og meget frie fortolkning af rollen som Froh i Odense-udgaven af Der Ring des Nibelungen.
Her i 2020 venter hans debut ved festspillene i Bayreuth og Magnus Vigilius betegner da også sig selv som en ung heltetenor, men som karrieren viser har han fulgt det gode råd, som mange Wagner-talenter ofte får med på vejen, at de lige bør prøve sig af i andre roller i opera- og her altså også musicalgenren, før de betræder den store tyske komponists alt andet end tilgroede stier. Er man først der, er det jo – i hvert fald for nogle – svært at komme tilbage, selvom den største danske heltetenor af dem alle, Lauritz Melchior, ifølge operaeksperten Henrik Engelbrecht ikke gik af vejen for at følge op på karrieren på The Met med en gigantisk koncertturné og medvirken i flere film.

Det hele menneske – med stemme

En gang talte man om, at et stort sangertalent lod sin store og fyldige tenorstemme uddanne. I dag må man retteligen notere, at mand og stemme hører sammen og dermed i sig selv er et slags ”Gesamtkunstwerk”. Det er jo som bekendt Richard Wagner, der i operaens verden har forfinet begrebet og dertil hører – for at det skal lykkes – de ypperligste solister. Magnus Vigilius taler også om at arbejde videre med stemmen og om at komme helt ind i hjertet af, hvad det vil sige at synge, om forståelsen af det sanglige så at sige. Dertil kommer fortolkningen af rollen, som man jo som oftest ikke er alene om al den stund iscenesættelsen kræver sit, men giv ham pladsen og englene synger – såvel i hovedstaden som i de udkanter, der ikke er ret langt væk, når det kommer til stykket.
Magnus Vigilius er født og opvokset i København og indledte sin sangerkarriere ved en tilfældighed. Det var efter sigende en ven, der introducerede ham til La Bohème og så var den unge Magnus ikke bare solgt, men lod sig indskrive på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, hvorfra han dimitterede i 2001. Hans mentor i de første år herefter var professor Douglas Yates, der hjalp ham med at fintune den nyuddannede stemme. Solistkarrieren begyndte i England i 2003, før han i 2006 vendte tilbage til Danmark for at synge i alle vore store og små operahuse inkl. i Odense, hvor han fik lov til selv at prøve kræfter i rollen som Rodolfo i Puccinis elskede opera om den unge studerende i Paris, der falder pladask for den tuberkulosesyge syerske Mimi. Siden har han bl.a. sunget Pinkerton og Cavaradossi, før han i 2012 tog fat på det store og ikke mindst dramatiske tyske repertoire – med kyndig inspiration fra blandt andre Tonny Landy og Stig Fogh Andersen.
I 2014 blev Magnus Vigilius nr. 2 i The Lauritz Melchior International Singing Competition, men vandt orkesterets pris. Herefter studerede han hos Elena Batoukova Kerl og Torsten Kerl, som gav input og inspiration til de fortsatte studier af Wagner. I 2016 debutrerede han som Erik i Der fliegende Holländeri Operaen på Skäret og senere medvirkede han i tre produktioner på operaen i Brno – bl.a. i Kát´a Kabanová.
For rollen som Siegmund i den Esbjerg-ring, der er under udfoldelse, modtog han en Reumert som årets bedste sanger. Operaens Venners Pris uddeles i Vanløse Medborgerhus. Læs mere om prisen og tidligere prismodtagere her.