Werther på Den Jyske Opera
Goethe live: Sophie og Albert: Silvia Micu og Christian Oldenburg. Foto. DJO
Sturm og megen Drang
Werther på Den Jyske Opera
Anmeldt af Bodil Wöhnert
******
Den Jyske Operas version af Massenets Werther byder på flotte sangerpræstationer, og ved opførelsen i Musikhuset i Esbjerg den 27. februar leverede Sønderjyllands Symfoniorkester smukt medspil – især i anden akt, hvor samspillet mellem scene og orkestergrav var en nydelse på højde med, hvad vi på disse kanter er vant til, når samme orkester spiller Wagner. Og måske ikke så underligt, for Massenet var jo også Wagner-fan.
Opsætningen her er et clash mellem tysk og fransk sat ind i en nutidig sammenhæng. Fra tysktimerne ved vi, at Goethe var en stor poet, og i koncertsalene lytter vi betaget til hans lied-tekster sat i musik af de største komponister.
I Werther er Sturm und Drang-periodens kultroman ”Den Unge Werthers Lidelser” dramatiseret af franske Jules Massenet og hele tre librettister, som levede under en ganske anden tids strømninger og udtryksformer. I denne 2024-udgave er der foretaget endnu et ryk frem til vores egen tid, og udtrykket er blevet frustrerede unge mennesker, som tumler rundt i deres designer-hverdag – lidt à la ”Gift ved Første Blik” og lignende realityshows.
Det behøver ikke altid at være en dårlig løsning. Men her ender det med en første akt, hvor alle har noget på hjerte: der er Sturm og megen Drang, og aktørerne kaster sig afmægtigt mod designerstuens tunge grå stenmure, som dog lykkeligvis rummer et barskab med lindring
Lyd- og klangløs
Musikken flimrer og er nogle gange næsten lydløs og klangløs, hvilket undrer i en senromantisk fransk opera.
Det franske sprog ligger ikke lige godt for alle sangere, så man må ty til overteksterne for at finde hoved og hale. Det er sædvane og legal procedure, men hvor er der meget at læse – med og uden kursiv tekst!
I anden akt fik vi til gengæld belønningen for at have udstået, hvad man kan opfatte som forberedelserne til det, som det egentlig handler om.
Der var store flotte sangerpræstationer fra unge ukendte udenlandske sangere – helt tydeligt med store karrierer foran sig – og senromantisk musik, som akkompagnerede og understregede stemninger og sindsbevægelser flot båret frem af ”Sønderjyderne” under ledelse af Marie Rosenmir.
Musikhuset Esbjerg er et rigtigt opera-rum med mulighed for balance mellem scene og orkestergrav. Det lykkedes til fulde i anden akt. Man kunne bare lukke øjnene for 2024 og smelte hen i de stemninger, som Goethe har inspireret Massenet til.
Og så var det tysk-franske grand opera-clash slet ikke så tosset!
Werther
Den Jyske Opera
Set i Musikhuset i Esbjerg den 27. februar 2024
Musik: Jules Massenet
Libretto: Edouard Blau, Paul Millet og Georges Hartmann
Musikalsk ledelse: Marie Rosenmir
Iscenesættelse: Philipp Kochheim
Scenografi og kostumer: Barbara Bloch
Lysdesigner: Anders Poll
Werther: Angelos Samartzis
Charlotte: Na’ama Goldman
Sophie: Silvia Micu
Albert: Christian Oldenburg
Sønderjyllands Symfoniorkester