Tryllefløjten på Den Jyske Opera
Tryllefløjten, Den Jyske Operas turnéforestilling for hele familien. Foto: Anders Bach / DJO
My weird magic flute
Af Bodil Wöhnert
******
Midt i de obligatoriske prøvelser gennem ild og vand stønner Prins Tamino: ”It is totally weird!” På bagtæppet danser skumle uhyrer, og på scenen vrimler det med skikkelser, som måske nok relaterer sig til Tryllefløjten – men snarere giver mindelser om Mikey Mouse, Anne Linnet/Marquis de Sade og Sara Bro.
Taminos udråb kan være en reference til tegneren Ben Gutman’s bøger og weird-univers, som åbenbart har inspireret scenografen. I salen har en stor del af publikum ved introduktionen lært at synge ”Det klinger så herligt…” så det gør vi, så det kan høres, når komedianterne giver tegn.
Ellers forekommer der lidt stille – de mange gags og fald-på-halen stunts taget i betragtning. Men vi er jo også til børneopera-premiere i det fine musikhus med bedsteforældre, børn og børnebørn.
Der er dejligt mange børn, men lige så mange ’fine’ voksne premieregæster. Forhåbentlig går det vildere til i weekenden, hvor forestillingen er om eftermiddagen – og senere på tournéen ude i landet. Bifaldet efter forestillinger er langt og varmt.
DJO satser med denne forestilling på børnene. Det varer to timer med pause. Introduktionerne henvender sig til børn – og før forestillingen vandrer personalet rundt med skamler, så de mindste også kan se fra de dybe stolesæder.
Orkesteret er hevet op af graven, så man kan se hvad de laver.
Marionetter og Schinkel
Selv er jeg vokset op med Marionetten Theater i Salzburg og juleforestillinger med Schinkels scenografi i Berlin. I Aarhus skal der nu formidles til et nutidigt publikumsunivers, og DJO lader gamle Mozart vige pladsen for Schikaneder og gør Papageno til badutspringer-primadonna i tegneserie/musical-stil. Der synges og spilles rigtig skøn Mozart.
Forkortelsen er godkendt. Mozart er jo også skøn ensemblesang, men i denne sammenhæng ville det være for meget showstopper for de mindste. Men man får da en fornemmelse i slutkorene. Det er også absolut OK, at man fastholder at operasang skal være akustisk. Ikke alle aktører behersker dansk ”til børnebrug”, så der skrues op for mikrofonerne, når der tales. Det får nogle gange de ellers gode sangere til at stå blegt bag orkesterakkompagnementet.
Alt i alt et prisværdigt initiativ, som forhåbentlig vækker genlyd, god stemning og operaglæde i en ny generation ude i landet. DJO har gjort sig umage – og jo flere børn i koncertsalen jo bedre. Mozart kan stå for meget – også denne lidt sære/skæve udlægning. Det vil vise sig, når den når ud til sit ungdommelige kærnepublikum. Den ekstra tilføjede pointe med at passe på kloden og miljøet, smuttede dog desværre i løjerne.
Tryllefløjten
Den Jyske Opera
Set i Aarhus ved premieren den 2. februar 2023
Musik: W. A. Mozart
Libretto: Emanuel Schikaneder
Dirigent: Christopher Lichtenstein
Instruktør: Dominik Wilgenbus
Scenograf: Peter Engel
Kostumedesigner: Sandra Münchow
Lysdesigner: Ib Asp
Dramaturg: Camilla Hübbe
Tamino: Jonathan Koppel
Pamina: Simone Lichtenstein
Nattens Dronning: Nina Sveistrup Clausen
Papageno: Leif Jone Ølberg
Papagena: Cassandra Lemoine
Sarastro: Steffen Bruun
Monostatos: Christian Damsgaard
Sprecher: Søren Ruby
Aarhus Symfoniorkester