The Greek Passion på Den Jyske Opera
Scenebillede fra opførelsen i Musikhuset Aarhus. Foto: Anders Bach / DJO
Et græsk passionsspil
Anmeldt af Bodil Wöhnert
******
En flygtningeopera fra vores egen tid. Med mindelser om både Johannespassionen og Aida! The Greek Passion er Bohuslav Martinůs 15. og sidste opera. Komponeret på bestilling fra Royal Opera House i London 1957, som afviste den. Martinů omskrev den, men nåede ikke at opleve dens premiere i Zürich 1961 – to år efter hans død.
Handlingen bygger på Nikos Kazanzakis’ religiøse roman, som på dansk fik titlen ”Den evige vandring opad”, men hvis originaltitel betyder Kristus genkorsfæstes. Librettoen er Martinůs egen fortolkning og handler om et lille græsk ø-samfunds religiøse engagement og modsætningsforhold til en gruppe internt fordrevne flygtninge, som finder vej til deres område under folkeforflytningerne mellem Bulgarien og Tyrkiet efter Balkankrigene i 1922 – 1923.
Temaet lyder bekendt, men romanen er skrevet i 1954, så med de sidste års krigshandlinger tæt på os, må man desværre erkende, at emnet er evigt og sørgeligt aktuelt. Ordet ”passion” har flere betydninger. Det handler om lidenskab, tilbøjelighed og i den kristne tradition beretningen om Jesu lidelse og død.
Johannespassionen er Bachs mest dramatiske opera. Den handler som andre kirkemusikalske passioner om lidelse og ophøjelse. Martinůs græske passion handler om det jordiske liv i al sin nedrighed og elendighed – og ender med en bøn om tilgivelse og et håb for fremtiden.
The Greek Passion er et fantastisk korværk – og måske især orkesterværk – med sangere i vigtige roller. Der er ingen arier men en fortællende strøm af recitativer – sine steder så smukke og stemningsfulde, at man næsten opfatter det som arier.
Handlingen er en parafrase over Jesu lidelseshistorie omsat til et græsk ø-samfund, hvor en gruppe internt fordrevne, dvs. landsmænd, søger tilflugt og dermed truer de lokales dagligdag og bekvemmelighed – omend det giver mulighed for at udnytte flygtningene økonomisk.
De lokale er midt i forberedelserne til deres traditionelle passionsspil, og Manolios, som har fået rollen som Jesus, indser, hvor falsk og intolerant og u-kristent de lokale opfører sig. Han bliver lynchet af sine egne i en scene, som bringer Johannespassionens forhør hos statholderen i erindring. Flygtningene ser ingen anden udvej end at resignere og drage videre fra deres lejr – under EU-flagets auspicier(!) – imens både de og de lokale synger ”Halleluja”. Det er en grum og tvetydig slutning.
Gribende på alle måder
Opførelsen er en co-produktion mellem DJO og Theater Osnabrück, og det er en gribende forestilling både scenisk og musikalsk, som man ikke sådan lige bliver færdig med. Musikalsk lader Martinů på bedste Wagner-vis orkesteret være fortælleren; og det gør Aarhus Symfoniorkester med bravour under ledelse af dirigenten Andreas Hotz. Operakoret er udvidet til næsten 60 medlemmer med sangstuderende og unge sangere fra TalentU. Ofte tænker man mere på Aida end Johannespassionen med masseoptrinene. Det ikke bare lyder flot, koristerne kan også agere på en scene!
Sangerholdet er for fleres vedkommende fulgt med fra Osnabrück. Særligt skal fremhæves de to hovedkræfter: James Edgar Knight og Amira Elmadfa som hhv. Manolios/Jesus og Katerina/Maria Magdalena. Sten Byriel viser sig i rollerne som depraveret levemand og ussel gammel flygtning – en flot manifestation af denne kunstners mangeårige alsidige virke.
I det hele taget er det en kompetent aktør-besætning uden ”svage led”, og der synges og ageres til topkarakter.
Denne introduktion i Danmark af Martinů som operakomponist giver lyst til mere. Tak til DJO! Det var ganske enkelt storslået!
The Greek Passion
Den Jyske Opera
Set den 24. august 2024
Dirigent: Andreas Hotz
Instruktør: Philipp Kochheim
Scenograf og kostumedesigner: Uta Fink
Lysdesigner: Anders Poll
Pastor Grigoris: Rhys Jenkins
Manolios: James Edgar Knight
Yannakos: Michael Ha
Katerina: Amira Elmadfa
Lenio: Stephanie Hershaw
Panait, hyrde: Norbert Schmittberg
Fotis, præst: Mikolaj Bonkowski
Kostandis: Andreas Winther
Ladas, præst: Erik Bekker Hansen
Archon/Gammel mand: Sten Byriel
Den Jyske Operas solister
Den Jyske Operas Kor og sangere fra TalentU m.fl.
Aarhus Symfoniorkester