Operaakademiets koncert på Gl. Scene
Altid en god oplevelse
Anmeldt af Benny Welinder
Koncerten med Operaakademiet på Det Kongelige Teater Gl. Scene den 24. januar 2020 bød på en lang række udpluk fra operaens kernerepertoire: Tryllefløjten (Taminos arie og scenen mellem Sprecher og Tamino), Figaros bryllup (1. akts terzet med Susanna, greven og Basilio), flere scener fra La Bohème med Mimì, Rodolfo, Musetta og Marcello, duetten mellem Anna og Giovanna fra Donizettis Anna Bolena, Barberen i Sevilla (terzet mellem Rosina, Figaro og Almaviva), Lakmé (klokkearien), Ariadne på Naxos (scene med nymfe, dryade og ekko) og Elisabeths Tonhalle-arien fra Tannhäuser for så at slutte med Barcarollen fra Hoffmanns Eventyr. Altså en aften som førte os vidt omkring i en lang række af operaens top-10 numre, kun afbrudt af ouverturen til Den tyvagtige skadeog Beethovens 3. Leonora ouverture.
Med 11 sangere fra Operaakademiet under uddannelse til en karriere som professionelle operasangere på scenen, kan det ikke undgås, at aftenens indtryk var en ganske stor variation i de vokale og dramatiske udtryk – formodentlig afspejlende, hvor langt fremme på uddannelsesforløbet den enkelte sanger måtte befinde sig.
I ligheden med det samlede publikum i den fyldte sal lagde jeg især mærke til Hedvig Haugerud, hvis fremførelse af Elisabeths Tonhalle-arie afslørede et vokalt potentiale, som fyldte Gl. Scene ud til bristepunktet og fremkaldte aftenens største bifald.
Anna Larssons fremførelse af Mimìs arie ”Donde lieta” og hendes sang i La Bohème-kvartetten med Rodolfo, Musetta og Marcello samt ikke mindst i Anna Bolena-duetten ”Sul suo capa…” afslørede en smuk og velfungerende sopranstemme med en god teknik.
Der var ikke nogen stor deltagelse af bas/baryton sangere i aftenens program, men Tomi Punkeris sang i Sprecher-scenen fra Tryllefløjten viste en flot og fyldig stemme, mens hans Figaro i terzetten med Almaviva og Rosina (”Ah! Qual Colpo…”) afslørede et stort talent for denne spasmagers letbevægelige og udtryksfulde stemme, parret med en rigtig flot dramatisk indsats.
Det er altid en god oplevelse at lytte til de unge sangere under uddannelse fra Operaakademiet. Hvordan slipper de fra de stillede opgaver? Hvordan står, går og gererer de sig på en scene så tom og bar som tilfældet var på Gl. Scene, hvor der ikke var mange muligheder for at ”gemme sig”, men alene Giancarlo Andrettas formfuldendte orkesterstøtte at holde sig til?
Og ikke mindst: Hvornår hører og ser vi dem igen, også på længere sigt og gerne med lidt større opgaver.
Solister fra Operaakademiet: Sofie Lund-Tonnesen (sopran), Renate Ekerhovd (sopran), Amanda Larsson (sopran), Hedvig Haugerud (sopran), Ellen Larsson (sopran), Henrike Henken (mezzo), Mathias Monrad Møller (tenor), Jacob Andersen (tenor), Gerald Geerink (tenor), Fredrik Bjellsäter (tenor), Tomi Punkeri (baryton).
Orkester: Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums Symfoniorkester.
Dirigent: Giancarlo Andretta.