Madama Butterfly på DJO

Sorg og længsel. Chunxi Stella Hu som Cio-Cio-San. Foto: Anders Bach / DJO

Ærlig, aktuel og uden dikkedarer

Anmeldt af Peter Wang

******

Hun giver det hele og får stjålet resten. Hun får intet tilbage – kun de blomster, hun selv har vandet med sine tårer.

Cio-Cio-San, alias Butterfly, er operagenrens hårdest ramte kvinde, hvilket siger ikke så lidt: Opvokset i en middelalderlig, kvindeundertrykkende feudal-kultur, udleveret som mindreårig geisha, solgt på ægteskabsmarkedet til en arrogant flaneur fra en dekadent, sjælløs modernitet, for hvem verden kun er en legeplads og livet kun et nydelsesmiddel. Sådan var det allerede dengang Puccini – kort tid før verden gik af lave med den første store krig – komponerede sit kraftfulde mesterværk. Og sådan er det også i dag; vel bare en lille smule værre.

Den Jyske Opera fortæller historien med en sådan kraft, at den pressede den tåre ud, som vi for længst troede var udtørret. Ingen belæring, intet diskussions-objekt, som den snart-forældede regi-opera forsøgte at proppe ind i ørene på os, men opera som det den er bedst til: At vise os verden, som den er, i sin kampplads mellem det gode og det onde, det begærlige og det hengivne. Er Pinkerton ond? Nej, for han dyrker bare den ryggesløse nydelse, der forventes af ham, men han trækker ondskabens spor efter sig.

Hvad med Butterfly?

Hun gør dristigt op med sin dybt forstenede baggrund for at tage skridtet ind i den modernitet, som væltede uimodståeligt ind over hendes land og dets kultur. Var hun ’naiv’? Ja, set i bakspejlet! Men hvordan skulle hun være andet?

”Clash of civilisations”? Ja, det må man nok sige. Som vi også ser det i vore dage med mange forskelle, men også med betydelige ligheder. Skal vi spørge de unge kvinder, som lever under social kontrol?

Det er en imponerende forestilling, som DJO har sat op. Der er ingen moralisering, intet forsøg på at læse historien ind i vor tid. Det er nemlig vores – publikums – egen opgave, ikke instruktørens. Sådan er det med klassikerne, for det er jo netop derfor, de er blevet klassikere.

Opsætningen er plastisk og enkel med diskret, japansk kolorit og fri for ”hvad mener-de-mon-med-det-effekter”. Alt er simpelthen ærligt, og det er lige nøjagtigt det, vi har brug for! Gode operaer, klassikere, i gode opsætninger.

Fremragende sangere i store og små roller. Tak fordi I skåner mig for at sige noget negativt. Jeg hader det, fordi jeg ved, hvor krævende svært det er, hvor meget I dømmer Jer selv; og hvor nemt det er at skrive noget sårende og fornærmende. Tak også til orkesteret og alle andre medvirkende for en rigtig fin opera-aften i Alsion.

Salen var fyldt til bristepunktet af et begejstret publikum.

Madama Butterfly

Den Jyske Opera

Set ved premieren på Alsion den 4. oktober 2024

Musik: Giacomo Puccini

Libretto: Luigi Illica og Giuseppe Giacosa.

Dirigent: Christopher Lichtenstein

Instruktør: Ulrich Peters

Scenograf: Rifail Ajdarpasic

Kostumer: Ariane Isabell Unfried

Lys: Anders Poll

Premiereholdet

Cio-Cio-San: Chunxi Stella Hu

Pinkerton: Iurie Ciobanu

Sharpless: Anton Eriksson

Suzuki: Vera Egorova

Goro: Norbert Schmittberg

Bonze: Andreas Winther

Yamadori: Jens Jagd

Kate Pinkerton: Estrid Molt Ipsen

Yakusidé: Lars Fentz Krogh

Kejserlig kommisær: Morten Wang

Giftefogeden: Jani Kyllönen

Butterflys mor: Lina Valantiejute

Butterflys kusine: Eline Denice Risager

Butterflys tante: Birgitte Mosegaard Pedersen

Sønderjyllands Symfoniorkester

Den Jyske Operas Kor