Il Trittico på Det Kongelige Teater
På havnen i Kappen. Foto: Miklos Szabo / DKT
Alt det opera kan
Il Trittico på Det Kongelige Teater
Anmeldt af Lars Ole Bonde
******
Opera kan få os til at gyse, græde og grine, dog sjældent det hele under samme forestilling. Men det kan Puccinis Il Trittico: jalousidramaet Kappen, den lyriske tragedie Søster Angelica og komedien Gianni Schicchi.
Jeg så ikke den Reumert-belønnede originalopsætning i 2013, men kvaliteten af genopsætningen på Operaen er bestemt også på prisniveau. Man kan vel gå ud fra, at Paolo Fantins scenografi og Carla Tetis kostumer er de samme som dengang, og mon ikke Marcin Lakomickis genopsætningsinstruktion er loyal mod Damiano Michielettos originale intentioner? Så den væsentligste forskel ligger nok i sangerholdet. Der er kun få gengangere fra tidligere, men lad os slå fast, at de sanglige præstationer er aldeles storartede. Operaen leverer selv de fleste af sangerne i de mange roller, og så er der til hovedrollerne indforskrevet tre gæstesangere, som jeg aldrig har hørt før, men som virkelig er (kommende) internationale stjerner. Og da der kun er få egentlige arier og soloscener, er det som ensembleopera denne forestilling skinner smukt – ikke mindst fordi Det Kongelige Kapel spiller så medrivende under chefdirigent Marie Jacquot, og fordi Operakoret både leverer smuk korsang i for- og baggrund og gode sangere til mindre roller.
”Betænk livets korthed og dødens vished”
Det gamle mundheld kunne godt være en overskrift over Michielettos/Lakomickis grundtanke med og røde tråd i de tre indbyrdes meget forskellige énaktere. Alle personerne vil gerne have noget ud af livet, men døden spiller dem et puds på forskellige måder. Et dødt barn er en fællesnævner i Kappen og Søster Angelica, og det tydeliggøres med et par små røde sko og noget legetøj som visuelt ledemotiv. Både skipperen Michele, der bliver morder, og Gianni Schicchi, der (af Dante) sendes i helvede for sit svindelnummer, må tage en dødssynd på deres kappe. Det er således ganske logisk, at Gianni Schicchi forlader scenen i samme kappe, som Michele bar i begyndelsen. Også at den chokerede og måske angrende Giorgetta transformeres til den ufrivilligt indespærrede, ”tvangs-angrende” nonne Angelica i overgangen mellem de to første enaktere.
De ganske naturalistiske containere i Kappen genbruges som nøgen klostercelle og sterilt vaskerum i Søster Angelica og – herligt tapetseret i Gianni Schicchi – som værelser i afdøde Buosos Donatis store lejlighed i Firenze. Det skaber en fin og virkningsfuld sammenhæng i den godt tre timer lange forestilling. Eneste ’mislyd’ er en dissonans mellem tekst og visualisering i Kappen, hvor Michele omtaler sig selv som en aldrende hån mod sin unge hustru (der ’derfor’ har taget en ung elsker). Det, man ser, er det omvendte: En ung, stærk Michele og et noget ældre elskende par. Men sangligt og psykologisk betyder det ikke så meget: det er ægteparrets sorgfulde fremmedgørelse for hinanden, der føder det lidenskabelige ønske om en ny nærhed og den deraf opståede dobbelte jalousi, med fatale konsekvenser.
Liflig solo- og ensemblesang
Der synges som allerede nævnt frydefuldt. Lad os tage de tre gæstesolister først. Basbaritonen Ariun Ganbaatar fra Mongoliet har en fantastisk flot stemme, klangfuld og nuancerig i alle registre, og han skaber en tragisk Michele, som man virkelig føler med. Sopranen Adriana González fra Guatemala er sublimt syngende og dybt rørende som den martrede Angelica. Den georgiske bariton Misha Kiria fylder som Gianni Schicchi scenen fysisk og vokalt med stor autoritet og masser af humor.
Flere af operaens ensemblesangere er med i to eller alle tre operaer. Sine Bundgaard synger smukt og skaber en troværdig figur som den på en gang sørgende og varmblodige Giorgetta – i fint samspil med Niels Jørgen Riis som den desillusionerede elsker Luigi. Desuden har Bundgaard en lille fin rolle som Nella i Gianni Schicchi. Hanne Fischer er en herlig ”klunser-kone” ved Seinen, en stramtandet abbedisse i klostret og en provinsdiva i Firenze. Louise McClelland Jacobsen, operaens nye sopranstjernefrø, er bedårende som Lauretta, indvarslet af en forelsket kvinde i Paris. Johanne Bock er den frysende kolde Fyrstinde, som driver Angelica til selvmord, og den skønt opstyltede Firenze-snob tante Zita. Jacob Skov Andersen danner med sine flotte tenor par med Louise McClelland, først som forelsket mand i Paris, så som Laurettas kæreste Rinuccio, der får Gianni Schicchi til tage sig af familien Donatis arveproblem. Kyungil Ko er den udslidte havnearbejder Talpa og den griske Simone i arve-komedien. Fine enkeltpræstationer leveres også af Christian Damsgaard som den fordrukne havnearbejder Tinca og Michael Kristensen som den forvirrede Gherardo Donati. Mange flere kunne nævnes: Unge sangerinder fra Young Artist Programme og Operaakademiet skaber fine figurer ud af de unge, undertrykte nonner og deres ”fangevogtere”.
Effektivt musikteater
Man kan altid diskutere, hvor godt en aktualisering af en klassiker fungerer. Jeg aner ikke, om der faktisk er container-terminaler ved Seinen, eller om der er samtidighed mellem et Gilead-lignende nonnekloster og Firenze anno ca. 1920? Gør det Søster Angelicas tragedie større, at vi som publikum her får at vide, at hendes søn slet ikke er død, og hendes himmelske tilgivelse nok er ren indbildning? Det er spørgsmål, der kan dukke op, hvis man kender værkerne godt. Men det forklejner ikke den effektive musikteateroplevelse, som Il Trittico er på Operaen. Og som kan nydes af både kendere og nybegyndere.
Il Trittico
Det Kongelige Teater
Set ved repremieren den 20. oktober 2024
Musik: Giacomo Puccini
Dirigent: Marie Jacquot
Iscenesættelse: Damiano Michieletto
Genopsætningsinstruktør: Marcin Lakomicki
Scenograf: Paolo Fantin
Kostumer: Carla Teti
Lysdesign: Allessandro Carletto
Korsyngemester: Steven Moore
Kappen
Libretto: Giuseppe Adami
Michele: Arium Ganbaatar
Giorgetta: Sine Bundgaard
Luigi: Niels Jørgen Riis
Tinca: Christian Damsgaard
Talpa: Kyungil Ko
La Frugola: Hanne Fischer
En gadesanger: Lars Bo Ravnbak
Forelsket kvinde: Louise McClelland Jacobsen
Forelsket mand: Jacob Skov Andersen
Søster Angelica
Libretto: Giovacchino Forzano
Angelica: Adriana González
Fyrstinden: Johanne Bock
Abbedissen: Hanne Fischer
Den opsynshavende søster: Cecilia Lund Tomter
Søster Osmina/novice: Line Juul Andersen
Novicernes lærerinde: Matilde Wallevik
Søster Genoveva: Louise McClelland Jacobsen
Søster Dolcina/lægsøster: Marlene Metzger
Første tiggersøster: Taya Lukashova
Anden tiggersøster: Åsne Sandegren
Lægsøster: Hanne Leonora Hollesen
Statistbørn
Gianni Schicchi
Libretto: Giovacchino Forzano
Gianni Schicchi: Misha Kiria
Lauretta: Louise McClelland Jacobsen
Zita: Johanne Bock
Rinuccio: Jacob Skov Andersen
Gherardo: Michael Kristensen
Nella: Sine Bundgaard
Simone: Kyungil Ko
Ciesca: Hanne Fischer
Marco: Don Huy Kim
Betto di Signa: Steffen Bruun
Spinelloccio: James Berry
Pinellino: Lasse Christian Bach
Guccio: Rasmus Ruge
Ser Amantio di Nicolao: Simon Schelling
Gherardino: Elliott Damm-Thom
Buoso Donati: Bo Thomas
Det Kongelige Operakor
Det Kongelige Kapel