Barberen i Sevilla på Malmö Opera

Bartolo, Daniel Giulianini. Foto: Jonas Persson / Malmö Opera

En fest af en genåbning

Af Pia Fossheim

******

Rossini mødte som 30-årig Beethoven, som på det tidspunkt var en syg, vrissen og døv gammel mand. “Åh, Rossini. Så du er komponisten til Barberen i Sevilla. Jeg vil gerne lykønske dig. Den vil blive spillet, så længe den italienske opera eksisterer”.
Og Beethoven fik ret. Her 206 år efter premieren på barberen fryder vi os stadig over dette mesterværk, skrevet på et par uger i 1816 af en ung mand, som – trods sine 24 år – var en erfaren operakomponist med en stor produktion bag sig.
Malmö Operas Barberen i Sevilla er en opsætning fra Glyndebourne, instrueret af Annabel Arden. Den emmer af overskud og vitalitet, og så er den tillige dejlig uprætentiøs; alle personer er klart tegnede karakterer, og handlingen, og løjerne, afvikles skarpt og med tempo. Det er en ”ung” forestilling uden al den bagage, som 200 års forskellige opførelsespraksisser kunne have belemret den med.
Allerede fra begyndelsen anslår scenografien en stemning af cirkus med sin brogede baggrund og neonlys. Ligeledes koreografien med fire mimikere og akrobater bidrager til denne stemning med slapstick komik, og perspektiverer samtidig både handlingen og dens personer.

Velkendt handling
Handlingen, ung kærlighed, der besejrer forstokkethed og griskhed med list, har vi oplevet så mange gange før. Det unge par og den listige Figaro har vores sympati, men det er Dr. Bartolo, der tager kegler i denne opsætning. Han synges af Daniel Giulianini – en 33-årig italiensk bas, som forfriskende nok ikke er en gammel Bartolo. Han spiller med stor humor og bevæger sig som en anden Groucho Marx. Også rollen som tjenestepigen Berta er andeledes besat, hun er ikke en tung mezzo, der er træt af livet, men en lyriske sopran med masser af spræl i. Hun synges af Elin Eriksson.
Aftenens Figaro var sygemeldt og blev erstattet af litauiske Modestas Sedlevicius, som klarede rollen med et par mindre anvisninger fra dirigenten.
Levy Sekgapane har den rette Rossini-tenor til rollen som Almaviva, mens mezzosopranen Theresa Kronthaler er skælmsk og viljestærk som hans udkårne Rosina. Og endelig er Christophoros Stamboglis med malmrøst Don Basilio.
Alle operaens mange populære arier blev denne aften givet med bravour, lige som ensemblerne, de lange crescendoer, blev flot turneret.
Malmö Operaorkester dirigeret af Alexander Joel spillede med en dejlig klar klang.
Med en festlig Barberen i Sevilla fejrer Malmö Opera den fulde genåbning af kulturlivet efter coronarestriktionerne, og Ascolta giver forestillingen fem flotte stjerner.

Barberen i Sevilla
Malmö Opera
Set den 12. februar 2022

Komponist: Gioacchino Rossini
Libretto: Cesare Sterbini

Instruktør: Annabel Arden
Dirigent: Alexander Joel
Scenografi og kostumer: Joanna Parker
Koreografi: Toby Sedgewick og Maxima Nourissat
Lys: Simon Corder

Figaro: Rafael Fingerlos
Grev Almaviva: Levy Sekgapane
Rosina: Theresa Kronthaler
Basilio: Christophoros Stamboglis
Bartolo: Daniel Giulianini
Berta: Elin Eriksson
Fiorello: Eric Lavoipierre

Malmö Operaorkester
Malmö Operas herrekor
Kormester: Elena Mitrevska