Næste nummer

SE OGSÅ AKTUEL DEBAT

Her er et par appetitvækkere på indholdet i nr. 5 i 36. årgang – bladet udkommer 1. april 2018, hvis ellers PostNord orker at distribuere:


 

Opera som stumfilm

Barberen på Holmen får 4 stjerner ud af 6 af Henrik Marcussen. »Vi får fuld skrue med skæg og ballade, festlige påfund og en velafbalanceret blanding af gedigne sangerpræstationer og godt skuespil«. Læs hele anmeldelsen i ASCOLTA april 2018.


Skønsang i Aarhus

La Traviata fra Jyske Opera turnerer lige nu og spillede i marts på Gl. Scene. Peter Wang giver forestillingen 4 ud af 6 stjerner: »Det er ikke noget problem, at instruktøren Lothar Krause henlægger operaen til 1930’erne, for det tåler den nemt. Det er derimod et problem, at han ikke helt synes at have forstået den sande perfidi i det mondæne miljø, hvori handlingen udspiller sig.« Læs hele anmeldelsen i ASCOLTA april 2018.


Kuhlaus Lulu på Holmen

»Der er meget for både øjet og øret i denne charmerende og alt andet en støvede operaforestilling,« skriver Pia Fossheim i sin anmeldelse i ASCOLTA april 2018.


Orfeus og Eurydike i Odense

»Man savner modet til det enkle, modet til at lade Glucks musik tale for sig selv som i en opsætning for år tilbage, hvor publikum sad på begge sider af scenen, og hvor sangerne var alene, helt uden scenografi og rekvisitter. Denne opsætning er en vandring gennem underverdenen, og kun den stumme, stærke dans formår at røre bare en illebitte smule«, skriver Broian Bo Jensen i sin anmeldelse. Læs den i ASCOLTA april 2018.


Wagner og antismitismen II

Peter Wang fortsætter sin artikelserie om Wagners regenerationslære. »Wagners værker er stærkt flertydige metaforer, der lader sig tolke på mange forskellige måder. Hvis man absolut vil se og høre antisemitisme i hans værker, lader det sig gøre, men det skyldes først og fremmest øjnene, der ser, og ørerne, der hører,« slutter han. Læs artiklen i ASCOLTA april 2018.