Fra medlemsbladet

Klip fra indholdet i ASCOLTA  årgang 38, nr. 1, august 2019:

En opera bliver til

Af Bo Basbøll

ASCOLTA har fået en enestående mulighed for at følge tilblivelsen af Snedronningen – fra de første skitser og tanker over prøveforløbet frem mod premieren den 13. oktober 2019. Den Kongelige Operas nye stjernesopran Sofie Elkjær Jensen har vidst i halvandet år, at hun skal synge Gerda i Snedronningen. Partituret fik hun i januar i år. Hun siger om partituret, at musikken er noget af det mest komplicerede hun endnu har været udsat for, men også at den lyder utroligt smukt.

”Det er genialt, fordi man godt kan se at det går op i en højere helhed, men lige da jeg fik noderne var jeg lige ved at falde ned af stolen. Vi har fået lydfiler fra Hans Abrahamsens nodeprogram, så vi kan høre forstærkede stemmer og samtidig få en klik-markering af taktslagene. Det hjælper meget og det har jeg så haft hele sommeren til at arbejde med. Der er smukke melodilinjer og jeg vil gerne fremhæve kvin- dekorssatsen, som er noget af det smukkeste musik jeg har hørt i mit liv”, siger Sofie Elkjær Jensen.

Hvem skal have OV-Prisen 2019?

OV-Prisen blev indstiftet af foreningen Operaens Venner i 1992 og uddeles hvert år for den bedste præstation i den netop afsluttede sæson. Prisen gives til sangere, dirigenter, sceneinstruktører og komponister. Det er foreningens bestyrelse, der nominerer kandidaterne, hvorefter medlemmerne ved afstemning bestemmer, hvem der skal have årets pris. Inga Nielsen blev den første modtager af prisen og siden har en perlerække af sangere, iscenesættere og dirigenter modtaget hæderen. Senest var det Magnus Vigilius, der til næste år skal synge Froh i den nye opsætning af Ringen i Bayreuth. Det er kun medlemmer af foreningen, der kan stemme. Hvem de 10 nominerede er, kan du læse i medlemsbladet.


Richard Strauss i seniet

September 2019 er 70-året for Richard Strauss ́ bortgang. Dette giver anledning til en omtale af komponistens sene kreative periode, som faldt sammen med de afsluttende krigsår og det efterfølgende opgør med nazitiden. I et spændende essay fortæller Henrik Marcussen, hvordan Strauss fik et mildt sagt problematisk forhold til nazistyret, der efter 1933 regerede i Tyskland foranstaltede annektionen af Østrig i 1938. Tiltagende problemer belastede familien – udover pinagtige tjenestemæssige sager for Strauss ́ eget vedkommende. Propagandaminister Joseph Goebbels udnævnte ham – uden at indhente tilladelse – til præsident for Tysklands Reichsmusikkammer. Det blev snart klart, at jødiske dirigenter, komponister, librettister og de der støt- tede sådanne ‘skandaløse’ kulturpersoner, fik beskæftigelsesforbud. Heller ikke Strauss slap for at fremvise en personlig arierattest. Til kravet om to vitterlighedsvidner som garanter for ansøgernes profession, lød hans svar: ”Mozart og Richard Wagner!”
Vi bringer også forfatteren Klaus Manns interview med Richard Strauss i dennes hjem i Garmisch-Partenkirchen umiddelbart efter krigen. Det blev en yderst kortfattet affære fra interviewerens side.


Franz von Suppé 200 år

I Pladescenen har vores anmelder bl.a. lyttet til Benjamin Brittens Døden i Venedig i en optagelse med Teatro Real i Madrid fra 2014. Der er tale om en fascinerende smuk opførelse i en teknisk elegant filmet version. Schöpflin udfylder den altdominerende rolle som Aschenbach, både de vokale udfordringer og den krævende dramatiske aktion. Tadzio hverken synger eller taler, men er til stede figurativt som det i tidligere opførelser oftest er overladt til en balletdanser. Her er drengens ungdommelige energi udtrykt i legen med de jævnaldrende som en kontrast til forfatterens mageligere gestik.


Stærk sæsonafslutning i København og Malmø 

Sæsonen 2018 – 2019 bød på mange store oplevelser over hele landet – fra de små scener til de største. Også i vore nabolande blev der sat en tyk streg under det generelt høje niveau, som kommer til udtryk overalt. Sæsonen sluttede med John Adams’ anmelderroste Nixon in China på DKT, der havde premiere den 12. maj i en formidabel iscenesættelse ved operachef John Fulljames. Og den 15. maj var der urpremiere i Malmø på komponisten Bo Holten og librettisten Eva Sommestad Holtens Schlagt sie tot! Operaen handler om refor- mationens kontroversielle frontfigur Martin Luther og var ligeledes et højdepunkt i sæsonen.