Beckmesser: Andre mener

Nedenstående var der ikke plads til i ASCOLTA nr. 3, december 2015, da redaktionen måtte prioritere nekrologen over Kirsten Hermansen.

Pimpinone af G.Ph.Telemann. Århus Sommeropera

I: Jan Maagaard. S: Ivar Gjørup. Lys: Rune Halken Tønnes. D: David Riddell. Randers Kammerorkester. Medv.: Berit Barfred Jensen (Vespetta), Jesper Mikkelsen (Pimpinone).

Politiken

Thomas Michelsen ******

Med frække blikke og en evne til at strutte mere med bagdelen, end jeg troede menneskeligt muligt (…), udstiller Berit Barfred Jensens Vespetta rigmanden Pimpinones dumhed, alt imens hun effektivt forfører ham (…) og bordet fanger. Den fikse lille hveps med den smalle talje sidder på magten, og Pimpinone må finde sig i hvad som helst.

Berit Barfred med de sprøde koloraturer og Jesper Mikkelsen med den muntert lettede basbaryton synger godt og spiller fremragende. Sopranen råflirter med musikerne, og publikum kommer med på mobilbillederne, mens dirigenten prøver at få opmærksomhed ved at vifte desperat med en fluesmækker. Måske for at klaske Vespetta, den lille, dominerende hveps? I hvert fald er det endnu en sjov detalje i en komisk barokopera, som Aarhus Sommeropera får til at leve.

 

Århus Stiftstidende

Ole Straarup ******

Golddigger-historien er både set og hørt før, man kender den som publikum, synes egentlig det er lidt old school, men nyder at opleve den velturneret, fræk og festlig.

Jesper Mikkelsen og Berit Barfred Jensen er et herligt par i dansen om den virtuelle guldkalv på kærlighedsmarkedet, spillet mellem de to umage personer gnistrer – og der er sex på scenen. Kom selv og se, hvor elegant dét kan gøres! (…)

Orkesterspillet under David Riddells ledelse har fine detaljer og både driver og kommenterer spillet på bedste vis. Der er barok-bid over det.

 

Jyllands-Posten

Rachel Einarsson ******

Telemanns Pimpinone fra 1725 bringer os tilbage til den tid i operaens historie, da tragedien var dominerende, og den komiske genre opstod (…) Det er en udsøgt fornøjelse at lægge øre til de ni musikanter, der hele aftenen leverer en energifyldt, spændstig og tåspidselegant lydkulisse i et frisk tempo.

Jesper Mikkelsen og Berit Barfred Jensen mestrer rokokoens komik, og det meste af det platte bliver faktisk morsomt. Indimellem bevæger Vespetta sig i første akt dog over i afdelingen for de helt billige point med udsigt langt op under det korte skørt; imidlertid står Berit Barfred Jensens krystalklare stemme fint sammen med Jesper Mikkelsens runde og bløde lyd.

 

GregersDH (blog)

Gregers Dirckinck-Holmfeld ******

Pimpinone er et godt valg af Aarhus Sommeropera (…) Randers Kammerorkester er så lille og tæt, at hver passage, hvert tempo, hver indsats vejes på guldvægt (…) Pimpinone holder rimelige mål under David Riddells ledelse. Jan Maagaard har instrueret og lagt tiden frem til noget, der ligner nutid. Det er en balance ikke at overstyre påfundene, men den holder fint i Århus.
Pimpinone lever på sin tegneserie-stil, på gags og vitalitet og på et par sangere, der har godt fat i publikum, barytonen Jesper Mikkelsen som tøffelhelten, der ikke får mange fødder til jorden over for Berit Barfred Jensens strigle. Hun duperer publikum med sprællevende spil – kunne man også altid forstå hendes tekst, ville meget være vundet. Der har Mikkelsen ingen problemer.
Men stort set går vi fornøjet fra forestillingen.

 

Ascolta mener:

Ingen af bladets faste medarbejdere nåede at få set Århus Sommeropera 2015. De citerede anmeldelser tyder på, at vi er gået glip af noget. Vi beklager og lover bod og bedring i 2016.

PEH